Cesta k nebesům
Cesta k nebesům
Úprava věže kostela sv. Jana Křtitele – Cesta k nebesům
Podkroví a věž kostela svatého Jana Křtitele v Hlučíně má po úpravách, v jejich prostorách vznikla nová expozice Muzea Hlučínska, která je otevřená veřejnosti. Cesta k nebesům, jak jsme tento projekt nazvali, je výsledkem společného úsilí města, farnosti a muzea. Společnými silami jsme opravili věž chrámu a tímto ji zpřístupnili veřejnosti.
Stavebními úpravami, které probíhaly od ledna do července roku 2024, vzniklo nové točité schodiště do věže a lávky nad chrámovou lodí a presbytářem. Zatímco schodiště zajišťuje výstup ke zvonům a vyhlídku na město a okolí, lávka umožňuje vstup do krovu k naší stálé expozici, kterou jsme rozvrhli do dvou částí.
V prostoru nad chrámovou lodí se návštěvníci seznámí s patrony spjatými s městem a jeho současnými i zaniklými kostely. Pod střechou se dostáváme symbolicky blíže k nebesům a patronům, kteří nad námi drží ochrannou ruku. Každý se může seznámit s tím, kdo se k nim v dějinách a současnosti města utíká.
Koncepci expozice připravilo Muzeum Hlučínska. Příchozího mezi trámy čeká jako první kopie relikviáře sv. Valentina. U něj se také na 3D mapě města zobrazují dávné i současné kaple a kostely, o kterých výstava vypráví. Každé pak má v půdním prostoru chrámu své místo. U každého zastavení na vás čeká obraz nebo jiné ztvárnění světce, které je zprvu tmavé. Když se přiblížíte, rozsvítí se světec včetně svého atributu a digitální kniha. V knize návštěvník zjistí, která sociální skupina daného patrona ctila. „Například spolupratron města svatý Vavřinec je patronem pekařů a hostinských. Návštěvník se dozví o dějinách hlučínských hospod a tímto způsobem dochází k propojení nebeského patrona se zemí.
Perlou expozice v prostoru nad kněžištěm je 3D model deskového obrazu Ukřižování Krista holandského mistra Joachima Patinira. Originál obrazu, který patří farnosti, má Arcidiecézní muzeum v Olomouci. Na jednotlivých vrstvách vidíme Jeruzalém, okolní krajinu, Krista na kříži, Máří Magdalénu nebo lebku. Každá část obrazu má vlastní podsvícení, díky tomu se bude osvětlení postupně měnit a jednotlivé scény vystupovat do popředí. Díky tomu vznikne meditativní prostor, kde se může každý zdržet i deset nebo patnáct minut.

Věž po stavebních úpravách
Několik fotografií z věže kostela sv. Jana Křtitele po stavebních úpravách
Věž před stavebními úpravami
Několik fotografií z věže kostela sv. Jana Křtitele před stavebními úpravami